Teknolojik gelişmelerin her geçen gün artması ile doğru orantılı bir şekilde internet kullanımı yükselişe geçiyor. İnternete bağlı olarak yapılan eylemler sırasında minimum bir kere de olsa arama motoru kullanımı gerçekleşiyor. İstatistiklere bakıldığı zaman da 3.5 milyar kullanıcı olduğu ve 1.15 milyar da web sitesinin olduğu görülüyor.

Tüm bu sitelere ulaşmak ve sayfalara erişmek için de URL web adresi kullanılıyor. İnterneti kullanan kişiler, ihtiyaç duydukları ve merak ettikleri herhangi bir bilgiyi barındıran en doğru ve en iyi sayfayı arama motorları sayesinde buluyor. Bir ürüne, hizmete, web sitesine, markaya, sosyal medya hesaplarına ve daha pek çok şeye arama motorları ile ulaşılabiliyor.

 

Arama Motoru Nedir?

Arama motoru, merak ettiğiniz ya da ulaşmak istediğiniz herhangi bir bilgi, haber ve içeriğe ulaşmanızı kolaylaştıran sistem olarak biliniyor. Çoğunlukla internet kullanıcılarının ulaşmak istedikleri verilere erişebilmelerine katkı sağlıyor. Arama motoru sisteminin içerisinde yer alan web robotu, kullanıcı ara birimi ve arama indeksi arama sonuçlarını doğrudan etkiliyor. Benzer ve aynı aramaları yapan kişiler tarafından sık ziyaret edilen siteler, kelime ve cümle yapısına göre en iyi sıralama durumuna göre listeleniyor.

1990 yılında bir öğrenci tarafından temeli atılan ilk arama motoru, zaman içerisinde gelişmeye ve büyümeye başlıyor. Günümüzde daha çok sonuca ulaşmaya yardımcı olan arama motorları, teknolojik gelişmeler ve Google'ın kurulması ile önemli ölçüde bir ivme kazanmasıyla bilinir hale geldi. Böylece arama motorlarına yapılan yatırımlar sayesinde günümüze kadar birçok gelişme ve iyileştirme yapıldı.

 

Arama Motorları Ne İşe Yarar?

Dünya çapında en çok kullanılan arama motoru Google olsa dahi sonradan sektöre girmiş olan Yandex de fazlasıyla gelişmiş bir arama motoru olarak biliniyor. İnternet üzerinde her bilgiyi ve veriyi kod olarak okuyan arama motorları, HTML formatında bu bilgileri internet kullanıcılarına sunuyor.

Özellikle son dönemde gelişme kaydeden ve tercih edilirliği artan Yahoo sayesinde istenen bilgiye ulaşmada büyük ölçüde fayda sağlanıyor. Arama motorları sadece anahtar kelimeler ve cümleler ile değil, görüntülü ya da videolu aramalar için de uygun bir hale geliyor. Bu tür işlemlerin yapılabilmesi ile büyük ölçüde kullanıcılara fayda sağlayan yapıya ulaşıyor.

Web sitelerinin arama motorlarındaki sonuçta üst sıralarda yer alması, doğru bilgiye ulaşan kişi sayısını artırıyor. Aynı zamanda kar oranı olarak bakıldığında da site sahipleri için de büyük bir fayda bu şekilde görülmüş oluyor. Bu da elbette tamamen arama motoru sayesinde gerçekleşiyor.

 

Arama Motoru Nasıl Çalışır?

Arama motoru, "nedir, ne işe yarar" gibi sorulara yanıt bulur. Kullanıcılar için elbette sistemin nasıl çalıştığını bilmek oldukça önemlidir. Sistem içerisindeki robot, gelişmiş bir yapay zeka sistemiyle internet sitelerindeki bağlantıları birbirleri ile ilgili olan içeriklerini koruma altına alıyor. Bunların arasında dolaşarak en doğru öneriyi kullanıcıya sunuyor. Bahsi geçen içerikler indekslenme durumu ile aramaya uygun bir pozisyona getiriliyor. Yine belirtilmiş olan kullanıcı ara birimi noktası da bu indekslerin aranmasını mümkün hale getiriyor.

Arama motorlarındaki search (ara) kısmına yazılan herhangi bir kelime veya sözcük sonrasında arama butonuna tıklanıyor. Belirli siteler, arama motorlarına kayıt olarak sonuçlarda öncelikli pozisyona yerleşmek istiyor ve daha görünür, bilinir bir noktada yer edinmek istiyor. İnternet dünyasında yer alan sayısız site arasından öne çıkmak ve daha kolay ulaşılabilir olmak için indeksleyen web siteleri yer alıyor demektir.

Bahsedilen bu servislerin ise arama dizini, motoru ve metasearch gibi alternatif çeşitleri bulunuyor. Arama dizini, bilgileri alanına göre kategorize ediyor. Böylece bilgiye göre seçimler yapılıyor ve site sahibi olan kişilerin belirtmiş olduğu özet bilgilere göre arama yapılıyor. Arama motoru da ulaşılmak istenen bilgiyi doğrudan görüntülemek adına yazılan kelime, görsel veya video ile doğru sonuca ulaştırmakla görevli. Bu aramalar sonucunda eğer ilgili kelime herhangi bir sitede geçiyorsa, ekranda o siteler listeleniyor.

Sayıca birden fazla arama motorunda performans gösteren siteler ise Metasearch ismi ile biliniyor. Günümüz teknolojisinde bu gibi birden fazla arama motoru ismi bulunuyor.

 

En Çok Tercih Edilen Arama Motorları

Bilgiye ulaşmanın son derece kolay bir hale gelmesine katkı sağlayan gelişen teknoloji, arama motorlarıyla bunu mümkün kılıyor. Bilgiye kolay, pratik ve hızlı şekilde ulaşmayı sağlayan bu sistemler, tek tuş aracılığıyla istenen tüm bilgi ve ürünü listeliyor. Bundan kaynaklı olarak da günümüzde amacına göre kullanılan birçok arama motoru yer alıyor. En sık kullanılan ve tercih edilen arama motorları da kullanıcılara yüksek performansı ile yardımcı oluyor.

Google: Dünya genelinde en çok kullanılan arama motoru olarak bilinir. Google çatısı altındaki tüm ürün grupları arasında popüler olan arama motoru, her geçen gün gelişmeye devam ediyor. Tüm web siteleri ve sayfaları Google algoritmasına uygun içerikler üreterek sonuçlarda üst sıralara çıkmayı hedefliyor. Bu durum da Google'ın ne kadar sık tercih edildiğini ortaya koyan istatistiklerden biri olarak dikkat çekmektedir.

Yandex: Google'dan sonra Türkiye'de en çok tercih edilen arama motorudur. Rusya'da daha çok kullanılan sistem, Belarus ve Kazakistan gibi ülkelerde de yoğun şekilde tercih ediliyor. Çeviri, bulut depolama alanı, uygulamaları ve haritası ile Google'ın baş rakibi olmayı başarıyor.

Bing: Dünya çapında en iyi ikinci arama motoru olarak kabul görmektedir. Microsoft altyapısına sahip olmasından dolayı kaliteli bir sistemi bulunuyor. Bazı noktalarda Google'dan daha başarılı sonuçlar ortaya koyduğu biliniyor.